Hoppat

Hej!! Har hoppat lite hemma idag med Ebba och Moa! Salsa var så duktig. Vi hoppade 1.10 m för första gången. Jättenöjd. Vi hoppade kombination med vattennatta under B- hindret och det gick bra. Hon hoppade den snällt. Så hoppade vi lite andra hinder också. Jaa så jag är nöjd. Imorgon ska vi rida ganska hårt. Rider med snodden och kör lite upphöjda bommar så att hon får jobba. På tisdag bultar hon och på onsdag går hon ett hårt pass. Dressyr tror jag det blir. Sov med Ebba inatt och vi åkte upp till stallet ganska tidigt. Men sen var jag tvungen att följa med lillasyster till stallet för hon skulle rida. Tråkigt... Sen hem och red direkt. Älskar min ponny!!! VÄRLDENS BÄSTA är hon!!!!<3
 
/Julia

Kommentarer
Postat av: :)

Hoppar du 2 dagar i rad? :o

:D

2012-10-09 @ 12:45:24
Postat av: :)

Eller 2 dagar i veckan? :P

Svar: Det är lite olika. Igår hoppade jag bara lite låg stuts. Det var dagen innan det som jag hoppade ordentligt. Men brukar inte hoppa två dar i rad. För det mesta hoppar jag bara en gång i veckan. Ibland två...
Hoppas mitt svar duger.
Julia Edvardsson

2012-10-09 @ 12:46:20
Postat av: Anonym

Jag hör till dem som tycker att man ska ha absolut koll på hur en häst arbetar rätt, och hur det ser ut när den gör det, f(dvs en hel del biomekanisk kunskap) för att använda inspännings tyglar över huvud taget. Om ens DÅ!

man leker med farlig mark eller hur jag ska säga det, om man annars använder inspännings tyglar.

i värsta fall så drar hästen endast in huvudet/nacken, som ett försvar mot tygeln och arbetet som krävs av den under dess verkan, och lär sig att gå i oärlig form, motverkar byggandet av muskler på rätt ställen, och dessutom orsakar slitage och framtida skador pga felbelastning.

lär man hästen att dra sig undan ett påtvingad form/arbete den inte har möjlighet biomekaniskt och/eller styrkemässigt att utföra, så är det oerhört mycket jobb och svårigheter att senare komma till rätta med detta inlärda beteende, dvs betydligt mer jobb att backa bandet och gå tillbaka, för att komma på rätt bana och kunna jobba framåt igen.

det man ska komma ihåg vid all sorts inspänning är att formen och aktiviteten i en rätt arbetande häst kommer bakifrån och fram - inte tvärtom. drar man ihop hästen för mycket framtill, så motverkar man och rent av HINDRAR den rätta formen att komma bakifrån -för man klipper av den biomekaniska förmågan att komma till RÄTT arbete bakifrån, genom att dra ner/in framifrån.
MYCKET simpelt förklarat - men det finns oerhört avancerade trådar för den som är intresserad av biomekanik och hästen i "form" på dressyr forumet

Så om du ska köra hård dressyr ska du ju inte rida med snodd!! Det sliter ju bara på hästen. Formen ska ju komma från bakbenen som gör att hon måste jobba med ryggen och då, automatiskt "böjer" nacken. Med en snodd böjer man ju nacken från början och då kan inte den riktiga formen komma från baken utan då går hon bara och böjer på nacken och KAN inte jobba med ryggen rätt så hon slits bara då!! Om du ska rida hård dressyr ska du ju jobba skänkelvikning, öppna, sluta, framdelsvändning, bakdelsvändning, rygga, mycket tempoväxlingar och övergångar... Men det är din häst så du bestämmer men jag har nu sagt vad jag tycker ;) Vettigt blogginlägg jag hittade:
http://www.horseinhand.se/artiklar-1/artikelsida/gummisnoddochinspaenningstyglar

Svar: Tack!! Jag har egentligen inte haft en aning om vad snodden är bra för utan använt den pågrund av att de på ridskolan har satt på den på hästarna och då har jag tyckt att det är väl bra. Ska VERKLIGEN ta åt mig av de du skrivit. Snodden kastar vi iväg så långt det bara går och börjar arbeta ordentligt istället och gör rätt. Tack snälla för att du tog dig tid och kommenterade. Det kommer hjälpa mig mycket!!
Julia Edvardsson

2012-10-09 @ 17:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0