Spö...

Angående spön. Några säger att de är helt emot spön. De vill inte rida med dem mer än nödvändigt och absolut inte använda dem. Jag tycket helt tvärtom. Jag rider ALLTID med spö men inte för att kunna slå henne när hon är dum. ABSOLUT inte därför utan som en hjälp. T.ex Jag rider med spöt för att kunna hjälpa till med det. Som en extra skänkel ibland. När jag rider skänkelvikning så använder jag spöt för att kunna få med hela henne och det tycker jag funkar super. Sen är det klart att jag drar till henne med spöt när hon med noll respekt för mig tvärstannar i traven och kliar sig. Det händer typ aldrig längre men i början var hon förjävlig med det där. Jag rider också med dressyrspö iblnad. Också som en hjälpande skänkel eller vad man ska säga. En annan tränare sa till min kompis att hon kunde rida med ett dressyrspö och dutta lite lätt på bakdelen på sin häst för att få den att jobba mer med bakbenen och inte släpa de efter sig. Jag rider däremot aldrig med hoppspö och det är absolut inte för att jag har nåt emot dem men jag tycker de är för korta.
 
Sen om man har en häst som är väldigt seg vill man ju inte sitta och banka utan då har jag hellre ett spö och drar till den med EN gång en sitter och bankar en hel lektion och tillslut är hästen skänkledöv. Det är ju inte så kul. Lite kort om spön. Min åsikt alltihop och jag ÄLSKAR kommentarer.
 
/ Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0