Bett...

Nu ska jag skriva en liten text om olika bett och lite sånt. Är inte så duktig på det men skriver lite vad jag tycker.
 
Jag rider ju oftast Salsa på ett vanligt tredelat bett och ibland ett tvådelat bett. Ibland rider jag även på pelham. Jag gillar det tredelade för det är ju väldigt skonsamt mot hästens mun MEN när hon blir stark så blir det ju lätt att jag sliter henne i munnen på det här bettet när hon inte lyssnar. Samma sak med det tvådelade. Jag tycker om att rida på de här betten men det gör jag gärna när jag rider ut. Pelham tycker många är ett för starkt bett att rida på och vissa skulle aldrig stoppa in ett sånt bett i munnen på hästen. MEN är det då bättre att rida på ett tredelat bett och slita hästen i munnen än att bara behöva ta lite i munnen när man rider på pelham. Jag själv är en ganska mjuk ryttar så min tränare rekomenderade mig att rida på pelham på Salsa. Salsa blir lätt stark och då blir hon jobbig. Därför tyckte hon att jag skulle ha ett pelhambett eftersom det blir lättare att rida henne och att inte få henne så stark. Det är ju bättre att kunna ta lite i henne med ett pelham än att behöva sitta och dra i henne för att hon inte lyssnar på det tredelade. Det här är min åsikt. Men jag tycker det är fel av dem så dömer bort pelham bettet bara för att de tycker det är för starkt. Jag tycker även att det är jättebra att variera bett. Inte jätteofta men lite då och då. Jag varierar bett väldigt mycket mest för att jag ska lära mig rida henne på många olika slags bett. Jag tycker det är bra att testa olika bett. För rider man på pelham hela tiden då kan jag tycka att det kanske blir lite för starkt men varierar man så får de ju lite annat i munnen och inte samma tryck hela tiden. Men somsagt min åsikt och ni får säga vad ni tycker...
 
/ Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0