Hmm måste skriva nåt lite längre nu känner jag...

Frågan är bara vad???
 
Olika underlag och foder och lite sånt kanske.
 
Jaa det kör vi på!
 
Underlag börjar vi med. Min häst står på bara spån nu. När hon kom till mig precis i början stod hon på halm. Det finns två anledningar till varför jag bytte til spån. Eller tre mena jag. Det ena är att halmen dammar så förskräckligt mycket så hon får lite hosta av den. Inget bra så det är en anledning.
 
Det andra är att jag tycker halm är så svår mockat och trivs alltså bättre på spån.
 
Det sista är att morfar köpte hem en massa spånbalar och då var det nästan självklart att vi började använda det rena snygga spånet istället för den dammiga halmen.
 
Jag trivs rätt så bra på spån nu faktiskt. I början gillade jag verkligen inte att stå på  spån och nu idag frågar jag mig själv. Varför gillade jag inte spån!!!! Jaa det kan man undra. Har tänkt lite och om vi får bättre halm står jag gärna på halm under vintern då det är kallt ute och jag vill att hon ska få det riktigt mysigt i sin box. På sommarn, våren och början av hösten kör jag väl på spån eftersom hon oftaast går ute på nätterna då och det är inte så kallt ute.
 
Vad står era hästar på??
 
Nu går vi över till foder.
 
Salsa går på det här fodret just nu:
 
2 dl havre
 
2 dl betfor
 
1 dl mineraler
 
1 dosmått nåt  vitamin grejs som är bra för hennes hovar.
 
Hon får inget hö nu eftersom de går och äter så mycket på dagarna när de får gå i "mathagen". På nätterna går de i en háge med nästan inget gräs just nu. Det är mest för att  de inte ska äta ihjäl sig. Salsa går jusomagt på havre, betfor, mineraler och det där eclipse som det heter. Jag trivs bra på det just nu för hon blir ju inte för pigg men lite piggare än vanligt vilket bara är bra. I vinter sen kommer de ju få hö också. De går på helt vanligt hö alltså inga konstigheter. Salsa blir ju lite hostig av höet för även de dammar så nu har vi börjat vattna höet. Det går bra faktiskt och Salsa hostar ingenting... Skönt är det. Jaa det här var lite om foder och strö. Nu vill jag att ni svarar på mina frågor...
 
Vad får era hästar för mat??
 
/ Julia
 
Havre
 
 
Halm
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fanny

Prissan: Hon står på halm just nu. Och äter 5dl lucern, 2,5dl müsli, 2,5dl kornkross och 1dl mineral. Och sen får hon en tuss hö när hon är inne.

Luna: Hon står också på halm just nu. Sen äter hon 5dl kornkross och typ 1dl mineraler. Sen en tuss hö när hon är inne.

Men sen ökar vi maten till vintern, då får dom ju även två gånger om dan.

Svar: Okej!! Alltid kul att veta!
Julia Edvardsson

2012-08-29 @ 21:10:05
URL: http://stallkalltorp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0